Skip to main content

Večerné školy

Chcete vedieť trošku viac o tom, ako vyzerá svet vašich detí? Chcete mu viac rozumieť a spoznať príležitosti aj riziká prítomnosti detí v digitálnom prostredí? Pridajte sa k stovkám dospelých, ktorí sa už zúčastnili Večerných škôl NKS! Videohry, digitálne rodičovstvo, kyberšikanovanie, hoaxy a dezinformácie – tomuto všetkému a mnohým ďalším témam sa venujeme a budeme venovať pod vedením výborných, skúsených lektorov.

Pridajte sa k nám vždy v posledný štvrtok v mesiaci a ak nestíhate, balíček informácií ku všetkým témam postupne nájdete na webe. Tešíme sa na stretnutie s Vami!

Večerná škola: 100 otázok o online svete - ako komunikovať s deťmi

V online večernej škole sme sa venovali otázke, ako viesť otvorenú a zmysluplnú diskusiu s deťmi o ich digitálnom živote. Diskutovali sme o trendoch, ktoré ich zaujímajú, a o rizikách, ktorým denne čelia.

Cieľom bolo poskytnúť účastníkom nástroje na efektívnu komunikáciu s deťmi v oblasti online sveta. Zamerali sme sa na to, ako klásť otázky, ktoré podporujú otvorenosť a dôveru, a ako lepšie porozumieť jazyku, ktorým deti dnes komunikujú.

Lektorka: Mgr. Barbora Okruhľanská
DIGITÁLNI RODIČIA

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: Kyberšikanovanie a nová smernica Ministerstva školstva

Šikanovanie a kyberšikanovanie patria medzi závažné rizikové správania, ktoré môžu mať dlhodobé negatívne dôsledky na deti a mladých ľudí. Najnovší výskum ESPAD (2024) prináša aktuálne údaje o ich rozšírení a poukazuje na špecifiká kyberšikanovania, ktoré ho odlišujú od tradičných foriem šikany. Prevencia a ochrana pred týmto fenoménom si vyžadujú nielen poznanie jeho prejavov, ale aj efektívne stratégie na jeho zvládanie. Dôležitú úlohu zohráva aj školská legislatíva – nová Smernica č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania prináša viaceré zmeny, ktoré môžu pomôcť školám účinnejšie reagovať na tieto situácie. Kľúčovým prvkom prevencie však zostáva budovanie bezpečných vzťahov, ktoré sú základom efektívneho riešenia konfliktov a podpory zdravého školského prostredia.

Lektori: Mgr. Michal Božík, PhDr. Eva Smiková, PhD.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: Zo strašiaka priateľ – otvorte umelej inteligencii dvere do vášho života

Bojíte sa umelej inteligencie? Zmeňte svoj pohľad a objavte, ako Vám môže AI skutočne uľahčiť život! Na večernej škole Vám bez zložitých technických termínov ukážeme, ako využiť AI ako užitočného pomocníka v rôznych oblastiach. Dozviete sa, ako môžu bezplatné AI nástroje podporiť vaše domáce vzdelávanie detí, pomôcť pri plánovaní času, organizovaní úloh a ďalších bežných činnostiach.

Lektorka: Mgr. Mariana Štefanková, pedagogický zamestnanec – Súkromná základná škola Felix, Bratislava

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

 

Večerná škola: Samovraždy mladých ľudí a možnosti pomoci

Myšlienky na ukončenie života,  pokusy o ukončenie života u mladých ľudí, pomoc a podpora mladých ľudí v krízových situáciách

Samovraždy patria medzi najvážnejšie témy týkajúce sa duševného zdravia mladých ľudí. Tento webinár sa zameriava na oboznámenie sa s informáciami, ktoré pomáhajú zachraňovať životy, povzbudzujú otvorený dialóg o dôležitosti pomoci v čase krízy a na hľadanie efektívnych spôsobov, ako im pomôcť.

Lektorky: Mgr. Dominika Ondačková Rajznerová, PaedDr. Zuzana Juráneková, MBA

 

Večerná škola: Od superhrdinov k dezinfluencerom: kde berieme naše pravdy?

Každý z nás má svoje preferované zdroje informácií – pre niekoho sú to médiá, pre iného zasa známe osobnosti. Svojim hrdinom dôverujeme a spoliehame sa na nich. V rámci večernej školy venujeme tomu, či sú naši obľúbenci naozaj vždy dôveryhodnými, alebo či máme tendenciu podliehať rôznym dezinfluencerom. Hovoríme o tom, aké kontroverzné alebo i škodlivé informácie môžu šíriť, či už ide o dezinformácie, nenávistné príspevky alebo zavádzajúcu reklamu. V závere sa venujeme tomu, ako rozlišovať medzi tým, čo je páčivé a pravdivé a tiež načrtneme pár príkladov influencerov, ktorých sa z rôznych dôvodov sledovať oplatí.

Mgr. Kristína Blažeková PhD, OZ Zvol si info, Pedagogická fakulta TRUNI

Kristína Blažeková je psychologička,  členka OZ Zvol si info, v rámci ktorého sa venuje prednáškam a workshopom o dezinformáciách, mediálnej gramotnosti a kritickom myslení pre školy i verejnosť. Na Trnavskej univerzite prednáša o čitateľskej a mediálnej gramotnosti študentkám a študentom pedagogiky.)

 

Večerná škola: Nebezpečenstvo sociálneho inžinierstva - Ako chrániť deti pred online útokmi

V rámci večernej školy sme sa venovali téme ochrany detí pred online hrozbami. Digitálny svet prináša množstvo príležitostí, no zároveň aj rizík, ktorým sú deti a mladí ľudia denne vystavení.

Hlavným cieľom podujatia bolo identifikovať najčastejšie hrozby, ako sú kyberšikana, vydieranie a sexting, a poskytnúť účastníkom nástroje na ich efektívnu prevenciu. Osobitná pozornosť bola venovaná sociálnym sieťam a spôsobom, akými môžu byť zneužité na manipuláciu a podvody.

Jedným z hlavných mechanizmov, prostredníctvom ktorého dochádza k online útokom, je sociálne inžinierstvo – sofistikovaná forma manipulácie, ktorá útočníkom umožňuje získať dôveru obete a zneužiť jej zraniteľnosť. Program večernej školy bol zameraný na rozpoznanie týchto praktík a na efektívne stratégie ich predchádzania.

Podujatie bolo súčasťou Týždňa mediálnej a informačnej gramotnosti, ktorého cieľom je podporovať kritické myslenie a bezpečné správanie v online priestore.

Lektor: Martin Kožíšek, Safer Internet Centrum Česká republika

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

 

Večerná škola: SHARENTING - zdieľanie fotografií, videí a informácií o deťoch na sociálnych sieťach

Sociálne siete priniesli množstvo nových tém, ktoré si vyžadujú pozornosť, a jednou z nich je sharenting – zdieľanie fotografií, videí a informácií o deťoch ich rodičmi či blízkymi.

Počas večernej školy sme sa venovali tomu, čo tento pojem zahŕňa, aké môžu byť jeho riziká a na čo si pri zdieľaní osobných údajov dávať pozor. Diskutovali sme aj o tom, ako sme na tom so zdieľaním my sami a kde si nastavujeme hranice.

Cieľom bolo upriamiť pozornosť na zodpovedné a bezpečné používanie sociálnych sietí a poskytnúť praktické odporúčania, ako minimalizovať možné negatívne dôsledky zdieľania obsahu.

Lektorka: Mgr. Petra Gogoláková, školská psychologička, členka OZ Inkluziv

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

 

Večerná škola: Deti, rodičia a škola

Vyváženie nárokov rodičov a školy na deti je kľúčovým aspektom ich zdravého vývoja. Rodičia často očakávajú akademické úspechy a správne správanie svojich detí, pričom každý rodičovský štýl – od prísneho po benevolentný – má rôzny vplyv. Na druhej strane, školy kladú dôraz na plnenie školských požiadaviek a hodnotiacich systémov, pričom učitelia a školské prostredie zohrávajú významnú úlohu.

Tieto rozdielne nároky môžu viesť ku konfliktom, ktoré negatívne ovplyvňujú psychické a fyzické zdravie detí. Preto je nevyhnutné hľadať rovnováhu prostredníctvom efektívnej komunikácie medzi rodičmi a školou, nastavenia realistických očakávaní a podporovaním individuálnych záujmov dieťaťa.

Lektorka: Lucia Košťálová, psychologička z Asociácie školskej psychológie

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.