Skip to main content

Večerné školy

Chcete vedieť trošku viac o tom, ako vyzerá svet vašich detí? Chcete mu viac rozumieť a spoznať príležitosti aj riziká prítomnosti detí v digitálnom prostredí? Pridajte sa k stovkám dospelých, ktorí sa už zúčastnili Večerných škôl NKS! Videohry, digitálne rodičovstvo, kyberšikanovanie, hoaxy a dezinformácie – tomuto všetkému a mnohým ďalším témam sa venujeme a budeme venovať pod vedením výborných, skúsených lektorov.

Pridajte sa k nám vždy v posledný štvrtok v mesiaci a ak nestíhate, balíček informácií ku všetkým témam postupne nájdete na webe. Tešíme sa na stretnutie s Vami!

Večerná škola: Deti a AI: Svet, v ktorom už žijú

Deti dnes pracujú s AI nástrojmi častejšie, ako by sme čakali – pri domácich úlohách, pri učení, venovaní sa svojim záujmom, ale aj keď sa potrebujú s niekým porozprávať o svojich pocitoch či o vzťahoch. Viac ako tri štvrtiny detí na druhom stupni ZŠ a stredoškolákov ich pravidelne používa, pričom sa o nich dozvedajú hlavne z internetu a od kamarátov – škola a rodina sú menej relevantný zdroj.

Priblížime si, ako deti v súčasnosti AI využívajú a prečo ju vyhľadávajú nielen na učenie, ale aj ako digitálneho spoločníka. AI môže byť užitočným pomocníkom: prispôsobí sa tempu a úrovni každého dieťaťa, nedá sa zneistiť „hlúpymi“ otázkami, zvyšuje motiváciu a otvára dvere vzdelávaniu deťom, ktoré to mali doteraz ťažšie.

Zároveň však prvé výskumy upozorňujú na riziká. Čo sa stane, keď dieťa začne príliš veriť, že odpoveď má vždy po ruke? Keď prestane veriť vlastným nápadom a stratí schopnosť riešiť problémy samostatne? Alebo keď sa na chatbota začne citovo spoliehať viac než na skutočných ľudí? Nadmerné spoliehanie sa na AI môže znížiť tvorivosť, oslabiť sebadôveru a viesť k závažným psychosociálnym rizikám – od digitálnej závislosti až po nezdravú citovú väzbu, ktorá môže negatívne ovplyvniť emocionálny vývin detí. Porozprávame si tiež o ochrane osobných údajov detí, deep-fake technológiách a fungovaní algoritmov na báze AI na sociálnych sieťach.

Hlavne však budeme spoločne hľadať odpoveď na kľúčovú otázku: Ako zostať pre naše deti relevantným zdrojom informácií a podpory a ako vytvárať zmysluplné hranice a pravidlá v tomto novom svete, v ktorom sa sami ešte len zorientovávame?

Prednáška je určená rodičom a odborníkom, ktorí chcú lepšie porozumieť spôsobom, ako deti v súčasnosti využívajú AI technológie a hľadajú odpovede na otázku, ako ich pri tom zmysluplne sprevádzať.

Lektorka: Miroslava Hapalová, vedenie výskumného tímu Scio Research

Link na FB udalosť: https://fb.me/e/3OSNY8P4a

Link na pripojenie: http://bit.ly/4h6j4sw

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: Kedy a ako na prvý mobil?

Deti by chceli smartfón už v škôlke alebo s príchodom do školy. Lebo aj ostatní ho už majú. Lebo je to zábavné. Mobil však nie je hračka a tak by sme s deťmi k tomu mali pristupovať. Ako pomôžeme deťom používať smartfóny bezpečne?

Lektorka: Jarmila Tomková, psychologička a terapeutka

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: Digitálny wellbeing

Digitálne technológie sa stali neoddeliteľnou súčasťou života dnešných detí. Okrem výhod však so sebou prinášajú aj nové výzvy v oblasti duševného zdravia a pohody. V tomto webinári sa pozrieme na digitálny wellbeing prakticky: naučíme sa identifikovať varovné signály, osvojíme si jednoduché stratégie prevencie a získame tipy na citlivú komunikáciu. Webinár je vhodný pre rodičov, učiteľov a všetkých, ktorí chcú lepšie porozumieť potrebám detí v digitálnej ére a aktívne podporiť ich zdravý vývoj.

Lektorka: Annamária Brijaková, výskumná pracovníčka VÚDPaP

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: (Ne)bezpečné správy, sexting v životoch mladých

Sexting ako novodobý fenomén zasahuje do životov čoraz mladších detí a dospievajúcich. Sexting je definovaný ako sexuálne ladená komunikácia v kyberpriestore, zdieľanie intímnych fotografií, videí, správ v digitálnom priestore.

Výskum z roku 2023, medzi deťmi 11-17 rokov, preukázal, že 63% detí a dospievajúcich videlo za posledný rok sexuálne obsahy, 32% dostalo nejakú sexuálnu správu a 11% detí a dospievajúcich poslalo správu so sexuálnym obsahom.

Lektorka: Mgr. Erika Spiššáková, školská psychologička

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: 100 otázok o online svete - ako komunikovať s deťmi

V online večernej škole sme sa venovali otázke, ako viesť otvorenú a zmysluplnú diskusiu s deťmi o ich digitálnom živote. Diskutovali sme o trendoch, ktoré ich zaujímajú, a o rizikách, ktorým denne čelia.

Cieľom bolo poskytnúť účastníkom nástroje na efektívnu komunikáciu s deťmi v oblasti online sveta. Zamerali sme sa na to, ako klásť otázky, ktoré podporujú otvorenosť a dôveru, a ako lepšie porozumieť jazyku, ktorým deti dnes komunikujú.

Lektorka: Mgr. Barbora Okruhľanská
DIGITÁLNI RODIČIA

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: Kyberšikanovanie a nová smernica Ministerstva školstva

Šikanovanie a kyberšikanovanie patria medzi závažné rizikové správania, ktoré môžu mať dlhodobé negatívne dôsledky na deti a mladých ľudí. Najnovší výskum ESPAD (2024) prináša aktuálne údaje o ich rozšírení a poukazuje na špecifiká kyberšikanovania, ktoré ho odlišujú od tradičných foriem šikany. Prevencia a ochrana pred týmto fenoménom si vyžadujú nielen poznanie jeho prejavov, ale aj efektívne stratégie na jeho zvládanie. Dôležitú úlohu zohráva aj školská legislatíva – nová Smernica č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania prináša viaceré zmeny, ktoré môžu pomôcť školám účinnejšie reagovať na tieto situácie. Kľúčovým prvkom prevencie však zostáva budovanie bezpečných vzťahov, ktoré sú základom efektívneho riešenia konfliktov a podpory zdravého školského prostredia.

Lektori: Mgr. Michal Božík, PhDr. Eva Smiková, PhD.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

Večerná škola: Zo strašiaka priateľ – otvorte umelej inteligencii dvere do vášho života

Bojíte sa umelej inteligencie? Zmeňte svoj pohľad a objavte, ako Vám môže AI skutočne uľahčiť život! Na večernej škole Vám bez zložitých technických termínov ukážeme, ako využiť AI ako užitočného pomocníka v rôznych oblastiach. Dozviete sa, ako môžu bezplatné AI nástroje podporiť vaše domáce vzdelávanie detí, pomôcť pri plánovaní času, organizovaní úloh a ďalších bežných činnostiach.

Lektorka: Mgr. Mariana Štefanková, pedagogický zamestnanec – Súkromná základná škola Felix, Bratislava

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

 

Večerná škola: Samovraždy mladých ľudí a možnosti pomoci

Myšlienky na ukončenie života,  pokusy o ukončenie života u mladých ľudí, pomoc a podpora mladých ľudí v krízových situáciách

Samovraždy patria medzi najvážnejšie témy týkajúce sa duševného zdravia mladých ľudí. Tento webinár sa zameriava na oboznámenie sa s informáciami, ktoré pomáhajú zachraňovať životy, povzbudzujú otvorený dialóg o dôležitosti pomoci v čase krízy a na hľadanie efektívnych spôsobov, ako im pomôcť.

Lektorky: Mgr. Dominika Ondačková Rajznerová, PaedDr. Zuzana Juráneková, MBA

 

Večerná škola: Od superhrdinov k dezinfluencerom: kde berieme naše pravdy?

Každý z nás má svoje preferované zdroje informácií – pre niekoho sú to médiá, pre iného zasa známe osobnosti. Svojim hrdinom dôverujeme a spoliehame sa na nich. V rámci večernej školy venujeme tomu, či sú naši obľúbenci naozaj vždy dôveryhodnými, alebo či máme tendenciu podliehať rôznym dezinfluencerom. Hovoríme o tom, aké kontroverzné alebo i škodlivé informácie môžu šíriť, či už ide o dezinformácie, nenávistné príspevky alebo zavádzajúcu reklamu. V závere sa venujeme tomu, ako rozlišovať medzi tým, čo je páčivé a pravdivé a tiež načrtneme pár príkladov influencerov, ktorých sa z rôznych dôvodov sledovať oplatí.

Mgr. Kristína Blažeková PhD, OZ Zvol si info, Pedagogická fakulta TRUNI

Kristína Blažeková je psychologička,  členka OZ Zvol si info, v rámci ktorého sa venuje prednáškam a workshopom o dezinformáciách, mediálnej gramotnosti a kritickom myslení pre školy i verejnosť. Na Trnavskej univerzite prednáša o čitateľskej a mediálnej gramotnosti študentkám a študentom pedagogiky.)

 

Večerná škola: Nebezpečenstvo sociálneho inžinierstva - Ako chrániť deti pred online útokmi

V rámci večernej školy sme sa venovali téme ochrany detí pred online hrozbami. Digitálny svet prináša množstvo príležitostí, no zároveň aj rizík, ktorým sú deti a mladí ľudia denne vystavení.

Hlavným cieľom podujatia bolo identifikovať najčastejšie hrozby, ako sú kyberšikana, vydieranie a sexting, a poskytnúť účastníkom nástroje na ich efektívnu prevenciu. Osobitná pozornosť bola venovaná sociálnym sieťam a spôsobom, akými môžu byť zneužité na manipuláciu a podvody.

Jedným z hlavných mechanizmov, prostredníctvom ktorého dochádza k online útokom, je sociálne inžinierstvo – sofistikovaná forma manipulácie, ktorá útočníkom umožňuje získať dôveru obete a zneužiť jej zraniteľnosť. Program večernej školy bol zameraný na rozpoznanie týchto praktík a na efektívne stratégie ich predchádzania.

Podujatie bolo súčasťou Týždňa mediálnej a informačnej gramotnosti, ktorého cieľom je podporovať kritické myslenie a bezpečné správanie v online priestore.

Lektor: Martin Kožíšek, Safer Internet Centrum Česká republika

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

 

Večerná škola: SHARENTING - zdieľanie fotografií, videí a informácií o deťoch na sociálnych sieťach

Sociálne siete priniesli množstvo nových tém, ktoré si vyžadujú pozornosť, a jednou z nich je sharenting – zdieľanie fotografií, videí a informácií o deťoch ich rodičmi či blízkymi.

Počas večernej školy sme sa venovali tomu, čo tento pojem zahŕňa, aké môžu byť jeho riziká a na čo si pri zdieľaní osobných údajov dávať pozor. Diskutovali sme aj o tom, ako sme na tom so zdieľaním my sami a kde si nastavujeme hranice.

Cieľom bolo upriamiť pozornosť na zodpovedné a bezpečné používanie sociálnych sietí a poskytnúť praktické odporúčania, ako minimalizovať možné negatívne dôsledky zdieľania obsahu.

Lektorka: Mgr. Petra Gogoláková, školská psychologička, členka OZ Inkluziv

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.

 

Večerná škola: Deti, rodičia a škola

Vyváženie nárokov rodičov a školy na deti je kľúčovým aspektom ich zdravého vývoja. Rodičia často očakávajú akademické úspechy a správne správanie svojich detí, pričom každý rodičovský štýl – od prísneho po benevolentný – má rôzny vplyv. Na druhej strane, školy kladú dôraz na plnenie školských požiadaviek a hodnotiacich systémov, pričom učitelia a školské prostredie zohrávajú významnú úlohu.

Tieto rozdielne nároky môžu viesť ku konfliktom, ktoré negatívne ovplyvňujú psychické a fyzické zdravie detí. Preto je nevyhnutné hľadať rovnováhu prostredníctvom efektívnej komunikácie medzi rodičmi a školou, nastavenia realistických očakávaní a podporovaním individuálnych záujmov dieťaťa.

Lektorka: Lucia Košťálová, psychologička z Asociácie školskej psychológie

*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.