Deti dnes pracujú s AI nástrojmi častejšie, ako by sme čakali – pri domácich úlohách, pri učení, venovaní sa svojim záujmom, ale aj keď sa potrebujú s niekým porozprávať o svojich pocitoch či o vzťahoch. Viac ako tri štvrtiny detí na druhom stupni ZŠ a stredoškolákov ich pravidelne používa, pričom sa o nich dozvedajú hlavne z internetu a od kamarátov – škola a rodina sú menej relevantný zdroj.
Priblížime si, ako deti v súčasnosti AI využívajú a prečo ju vyhľadávajú nielen na učenie, ale aj ako digitálneho spoločníka. AI môže byť užitočným pomocníkom: prispôsobí sa tempu a úrovni každého dieťaťa, nedá sa zneistiť „hlúpymi“ otázkami, zvyšuje motiváciu a otvára dvere vzdelávaniu deťom, ktoré to mali doteraz ťažšie.
Zároveň však prvé výskumy upozorňujú na riziká. Čo sa stane, keď dieťa začne príliš veriť, že odpoveď má vždy po ruke? Keď prestane veriť vlastným nápadom a stratí schopnosť riešiť problémy samostatne? Alebo keď sa na chatbota začne citovo spoliehať viac než na skutočných ľudí? Nadmerné spoliehanie sa na AI môže znížiť tvorivosť, oslabiť sebadôveru a viesť k závažným psychosociálnym rizikám – od digitálnej závislosti až po nezdravú citovú väzbu, ktorá môže negatívne ovplyvniť emocionálny vývin detí. Porozprávame si tiež o ochrane osobných údajov detí, deep-fake technológiách a fungovaní algoritmov na báze AI na sociálnych sieťach.
Hlavne však budeme spoločne hľadať odpoveď na kľúčovú otázku: Ako zostať pre naše deti relevantným zdrojom informácií a podpory a ako vytvárať zmysluplné hranice a pravidlá v tomto novom svete, v ktorom sa sami ešte len zorientovávame?
Prednáška je určená rodičom a odborníkom, ktorí chcú lepšie porozumieť spôsobom, ako deti v súčasnosti využívajú AI technológie a hľadajú odpovede na otázku, ako ich pri tom zmysluplne sprevádzať.
Lektorka: Miroslava Hapalová, vedenie výskumného tímu Scio Research
Link na FB udalosť: https://fb.me/e/3OSNY8P4a
Link na pripojenie: http://bit.ly/4h6j4sw
*Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.